Maak je eigen social media plan
Aan de slag met social media? De online training Maak je eigen Social Media plan gaat over het gebruik van de social media als communicatiekanaal voor vrijwilligersorganisaties. Dus heb je het idee dat jullie kunnen profiteren van social media, ga dan aan de slag met maken van een helder en realistisch plan dat voor jullie werkt! In de training worden onder meer de volgende vragen behandeld; wat is je doel met social media en hoe ga je dit bereiken, wie is jullie doelgroep en hoe stem je jezelf daarop af, wat is goede content en meer.
Naar de trainingAan de slag met het werven van vrijwilligers met social media?
Wij geven jou een aantal tips!
Maak één of meer social media pagina's aan
De logische eerste stap is natuurlijk het aanmaken van social media pagina's. Ook al is het zeer gangbaar om in deze tijd actief te zijn op social media hebben sommige organisaties nog geen pagina, een pagina die al jaren niet gebruikt wordt of wordt er niks mee gedaan. Bepaal op welk social media platform je actief wil zijn. De meest gangbare zijn Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Elk van deze platforms heeft een eigen doelgroep waar primair op gericht wordt. Instagram is bijvoorbeeld populair onder jongeren en LinkedIn is ideaal voor contacten met bedrijven. Als je niet veel tijd hebt om in social media te investeren, beperk je dan tot één platform waar je echte focus kan aanbrengen. Dit is beter dan veel pagina's die na een tijdje weer stilvallen.
Wees zichtbaar en plaats regelmatig berichten
Het aanmaken van één of meerdere social media pagina's heeft geen zin als je niet actief bent op het platform. Het is belangrijk om je volgers aangehaakt te houden bij jullie organisatie, initiatief of project door regelmatig berichten te plaatsten. Eén van die berichten is uiteraard een oproep/wervingsbericht dat jullie op zoek zijn naar vrijwilligers. Laat via social media vooral zien wat jullie organisatie zo speciaal of leuk maakt en waarom mensen hier echt aan de slag willen als vrijwilliger. Een goede manier om dit extra kracht bij te zetten is jullie huidige vrijwilligers aan het woord te laten en hun verhaal te laten vertellen.
Schrijf korte teksten die blijven hangen
Je doet er verstandig aan om jullie berichten kort en to the point te houden. Mensen nemen op social media vaak niet de tijd om door hele lappen tekst heen te ploegen. Een opsomming van alle taken die je gaat doen als vrijwilliger of een eisenpakket die niet zou misstaan bij een betaalde functie zijn vaak direct reden om af te haken. Houd het dus kort. Gebruik wervende teksten die de aandacht grijpen, wees creatief en vermijd vooral saaie omschrijvingen van functies. Een eindbaas van de knaken klinkt al veel beter dan bestuurslid, functie penningmeester. Gebruik ook hashtags, zonder dat het er te veel worden. Wij gebruiken vaak, #vrijwilligers #vrijwilligerswerk #nieuwegein in onze berichten op social media.
Zorg voor een leuke en duidelijk afbeelding
Met een duidelijk in het oog springende afbeelding bij je post val je direct op. Zo onderscheidt je jullie direct van andere posts op social media. Een veel gebruikt programma is Canva, de gratis versie geeft je de mogelijkheid om per social media platform de juiste afmetingen van je afbeelding te kiezen. Ook als je geen afbeelding hebt, biedt dit programma uitkomst omdat je rechtenvrij gebruik kan maken van het beeldmateriaal wat geboden wordt. Gebruik je eigen afbeeldingen? Zorg dan dat de kwaliteit goed is, het is zonde als de afbeelding op social media onduidelijk en onscherp is. Dit trekt ook aandacht maar op de manier waarop je het niet wil.
Verkort de links die je gebruikt
Wij spreken uit ervaring als we zeggen dat sommige vacaturepagina links wel erg lang kunnen worden. Als wij een vacature bijvoorbeeld op Twitter willen zetten, kost het plaatsen van de link al een groot deel van de beperkte karakters (280) die je op Twitter mag gebruiken. Je kan eenvoudig je link verkorten door een programma als Bitly te gebruiken.
Maak je URL korterPlaats je vacature bij ons én op jullie site
Het laatste wat wij jullie willen meegeven, is dat jullie vooral de vacature die jullie open hebben staan op onze website kan plaatsen in de vacaturebank. Je kan er naar verwijzen in jullie bericht op social media. Het is het makkelijkst om ons te taggen in jullie bericht. Wij kunnen vervolgens het bericht delen op onze social media kanalen en samen het bereik vergroten. Zet de vacature ook altijd op jullie eigen website en probeer dit prominent te plaatsen, bijvoorbeeld op de homepage. Als dit niet kan, zorg dan dat mensen niet 5 keer moeten klikken om bij de vacature te komen, grote kans dat een groot percentage halverwege de zoektocht afhaakt.
Meer weten?
Staat je vraag er niet tussen of heb je de informatie waar je naar op zoek bent niet kunnen vinden? Wij helpen je graag bij het vinden van de antwoorden. We zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 10:00 en 15:00 via info@vrijwilligershuis-nieuwegein.nl of 06 53 97 26 85 Of maak direct een afspraak.
Nu een afspraak maken