Hoe maak je jouw vrijwilligersorganisatie aantrekkelijk voor nieuwe vrijwilligers?
Is jouw organisatie of initiatief op zoek naar nieuwe vrijwilligers en is het soms lastig om ze te vinden? Wil je nieuwe én je bestaande vrijwilligers langer aan jouw organisatie binden? Misschien heb je wat aan de volgende tips:
Pimp je vacature
Maak de vacature, taak en/of tekst zo concreet en levendig mogelijk:
-
- Vermijd woorden als vrijwilliger, bestuur, etc.
- Veel weglaten… HEEL veel weglaten
- Leg nadruk op de impact
- Benadruk het volle terras; “je mag erbij” i.p.v. we hebben ernstig vrijwilligerstekort
- Leg uit wat er voor de vrijwilliger te halen is
Motivatie
Leg nadruk op impact: Niemand wil VRIJWILLIGER worden, maar wel: een goede buur zijn, een kind in nood helpen, iets doen tegen klimaatverandering.
Denk in kleine stapjes;
Qua werving; vraag eerst eens iemand om een kijkje bij jouw organisatie/activiteit te nemen. Laat iemand op deze manier eerst kennismaken met de organisatie en betrek vervolgens deze persoon stapje voor stapje meer bij je organisatie.
Qua vacature; is de vacature in kleinere stukjes te knippen om het zo aantrekkelijker te maken? Bijvoorbeeld in plaats van één gastvrouw die zorgt voor een ontvangst, activiteit en het bereiden van een lunch naar iemand die zorgt voor de activiteit en een ander die zorgt voor de lunch.
Spreek je doelgroep
Vraag de doelgroep zelf wat ze ervan vinden. Wat zou hen bewegen om voor jou in actie te komen?
Verdiep je in je doelgroep;
-
- Wat weet je van deze doelgroep?
- Wie wil je werven en waar vind je hen?
Online? In het buurtplein? Op straat? - Wat motiveert deze doelgroep? “What’s in it for me?”
Speel daar zoveel mogelijk op in met jouw vacature
Benader de doelgroep;
-
- Gewoon in je eigen netwerk en ga eens in gesprek; spreekt deze vacature jou aan ja of nee? Waarom wel/waarom niet?
- Ga niet in gesprek met als doel ik wil jou werven, maar met als doel ik wil jou leren kennen
Ga weg uit je organisatie, ga op zoek naar mensen (niet persé je einddoelgroep) om om feedback te vragen
Gebruik woorden die zij ook zouden gebruiken. Leef je in in hun leefwereld, taal en gewoonten en sluit daar op aan.
Begin klein, vraag het aan je vrienden, vraag collega’s het aan hun pubers te vragen, etc.
Maak het aantrekkelijk
Mensen sluiten zich liever aan op een vol terras dan dat ze zelf op een leeg terras plaatsnemen. Maak daar gebruik van. Dus niet, er zijn geen vrijwilligers of ze komen niet naar mij. Maar toon jezelf van je leukste kant waardoor ze naar jou toe willen komen.
Geef aan wat er voor de vrijwilliger te halen is. Laat bijvoorbeeld het fantastische feest zien wat gegeven is voor je vrijwilligers. Of laat zien wat voor leuks je als vrijwilliger allemaal doet.
Kleed je werving eens anders aan. Doe bijvoorbeeld iets ludieks op de jaarmarkt, laat je op andere plekken zien, deel de leuke dingen die je met je vrijwilligers doet, deel de impact die je gemaakt hebt. Wees daar trots op!
Trek aandacht en durf te experimenteren
Doe iets ludieks! Doe iets wat opvalt. Wees niet bang.
Maak eens gebruik van een activiteit om het werfcomponent aan te koppelen. Probeer iets op een andere manier. Zet eens iets online op sociale media. Of plaats juist een leuk stukje in het plaatselijke krantje. Maak twee verschillende vacatures voor de vacaturebank/flyer/etc. en kijk welke het meest oplevert. Plak je poster of flyers een keer op een hele andere plek. Bijvoorbeeld op het bankje waar veel jongeren rond lopen. Maak een filmpje. Probeer uit wat het beste werkt!
Vindbaarheid
- Online vindbaarheid: Check en optimaliseer je eigen website en sociale media;
- Waar staat bij jou het knopje; “vrijwilliger worden”?
- Hoe vaak moet er doorgeklikt worden?
Wat moet er allemaal gedaan worden/ingevuld worden voordat iemand zijn interesse met jou kan delen? Zorg er voor dat iemand op je homepage gelijk een knop ziet waar ze op kunnen klikken: ik wil iets doen!
Denk ook eens goed na over wat je nou echt nodig hebt in het contactformulier. Je wil toch eigenlijk alleen contact kunnen leggen?
Houd het scherp
Maak plek in je agenda voor het werven en laat het terugkeren. Zo houd je het scherp bij jezelf, blijft het hoger op je prioriteitenlijstje en blijven je vacatures up to date.
Wil je hier meer over weten? Kijk het interessante webinar (georganiseerd door verschillende vrijwilligerscentrales in de regio Utrecht) terug waar hier nog dieper op in wordt gegaan.
Naar het webinar